Om os

Bislev Skole danner sammen med Bislev Børnehave, Vuggestue og DUS en helhed, som teknisk hedder en landsbyordning. Bislev Børnehave og DUS blev den 1. oktober 2007 en landsbyordning sammen med skolen. Få flere oplysninger om landsbyordningerne i Aalborg Kommune.

Skolelederen og DUS-lederen udgør den daglige ledelse for hele ordningen. Det betyder et meget tæt samarbejde mellem de førhen tre institutioner – og et fælles mål, som er at give børnene trygge og udviklende rammer fra start i vuggestuen, til de forlader skolen efter 6. kl. Vi mener nemlig at trygge børn, der trives og deltager i fællesskabet, lærer bedst. Gennem vores fælles mål bliver vores værdigrundlag skabt, som er: ”tryghed skaber udvikling”.  Læs mere om hvordan vi skaber udvikling gennem tryghed i den nedenstående tekst.

Tryghed skaber udvikling
Vi samarbejder, som en naturlig del af hverdagen, med børnenes overgang fra børnehave til skole. Vi mener, samarbejdet er med til at skabe en ”rødtråd” i børnenes liv, som gør overgangen tryg og blid, da børnene i børnehaven benytter skolens gymnastiksal, deltager i forskellige arrangementer på skolen; såsom motionsdag, emneuger, morgensang og læsearrangementer. Dette er med til, at børnene lærer skolens bygninger og de ansatte på skolen at kende, og det giver børn tryghed at færdes i vante rammer blandt kendte voksne.

På Bislev Skole har vi i indskolingen (0. – 2. årgang) aldersblandet undervisning, som er det samme som holddelt undervisning. Ligeledes har vi på mellemtrinnet (3.-6 årgang) holddelt undervisning. Der arbejdes dermed på tværs af årgangene, og derved tilgodeses eleverne på det niveau, de er. Derfor vil eleven altid have nogle at spejle sig i. Vi mener derfor holddelt undervisning både skaber tryghed og en høj faglig udvikling for den enkelte elev.

De virtuelle rammer
Bislev Skole og Børnehave er teknologisk orienteret, som blandt andet kommer til udtryk ved, at skolen i 2013 var med i ”Projekt IT 1t1-undervisning” samt et tilhørende projekt ”Tidlig it-indlæring” møntet på børnehaven. Deltagelsen i projektet har udmøntet sig i, at børnene i børnehaven har en iPad pr. anden barn. For skolen betød projektet, at alle elever og medarbejdere fik deres ”egen” iPad. Meningen for skolen er, at iPads integreres i undervisningen som et pædagogisk værktøj, der øger undervisningens værdi. I skoledelen bliver hver elev i indskolingen udstyret med en iPad, som arbejdsredskab. Den bliver skiftet ud til en chromebook, når de kommer op på mellemtrinnet.

De fysiske rammer
Vi er beliggende i et naturskønt område tæt ved Limfjorden, ca. 5 km fra Nibe og ca. 25 km fra Aalborg.

Skolen er renoveret i 2004 og 2015 og fremstår med lyse rare lokaler med borde og stole, der kan indstilles efter elevernes behov. Skolen tilbyder undervisning fra 0. klasse til og med 6. Klasse. Vi råder over meget gode udearealer heriblandt legeplads, basketballbane og en multibane, som børnene kan bruge i skoletiden og i fritiden. Endvidere er der store grønne områder, bålhytte, en lille skov, frugthave og et asfalteret område, eleverne kan benytte.

Skolen har lokalefællesskab med DUS-ordningen. Indskolingen bruger lokalerne om formiddagen og DUS-ordningen i fritiden. Endvidere bruger DUS-ordningen værkstedslokalet og gymnastiksalen. Ligeledes har DUS-ordningen et dejligt udeområde, da vi deler det naturskønne område med skolen.

Børnehaven og vuggestuen har nogle dejlige velindrettede lyse lokaler og en skøn stor legeplads. Mindst en gang ugentligt benyttes skolens gymnastiksal og arealerne omkring skolen bruges flittigt, da børnehavnen er en idrætsbørnehave, hvor udeliv, krop og sundhed samt bevægelse vægtes højt. Beliggenheden af børnehaven og vuggestuen er derfor ideel - tæt på skov og fjord.

Det tilbyder vi

Bislev Skole
”Tryghed skaber udvikling”

Vi vil gerne kendes på et miljø med tryghed, faglig udvikling og med teknologisk orientering. Vi synes ligeledes, det er vigtigt, at eleverne udvikler sig til selvstændige og kreative mennesker.

Trygheden opstår især gennem det tætte samarbejde mellem vuggestue, børnehave, skole og DUS sådan, at vi kan sikre en ’rød tråd’ gennem barnets liv. Eftersom vi er en lille skole, bliver elevtallet i hvert hold ikke større end, at læreren kan nå hele vejen rundt om alle eleverne. Vi mener derfor, vores mindre holdstørrelse er en fordel, da alle eleverne bliver hørt - og ligeledes skaber det tryghed for eleverne.

På daglig basis indtræder trygheden allerede fra morgenstunden, når eleverne møder i skolen. Eleverne bliver nemlig mødt i forhallen af en pædagog eller lærer, som tager imod dem. For forældrene er der her mulighed for at give personalet beskeder, hvis der er behov for det. Kl. 08.00 mødes alle elever og personale til morgensang. I forlængelse af morgensangen gives der fælles beskeder, hvis der er nogle fraværende, nogle der skal på tur, eller der kommer besøg i løbet af dagen. Efter morgensang går eleverne i klasserne og undervisningen starter.