Antimobbestrategi

Forebyggelse og håndtering af mobning er en integreret del af vores hverdag og er indlejret i vores DNA. Vi arbejder helhedsorienteret omkring det enkelte barn, hvor vi tager udgangspunkt i barnets forudsætninger, egenskaber og ressourcer og skaber en hverdag, hvor alle børn bliver set, hørt og forstået. Det mener vi er med til at skabe grobund for alle børns trivsel, udvikling og læring, hvilket også kommer til udtryk i vores vision ”tryghed skaber udvikling”.

Formålet med strategien er:

At opretholde og fremme trivslen i Bislev Skole og Børnehave

At forebygge at mobning opstår

At have en målrettet indsats, for håndtering af mobning

Hvad er mobning

Mobning er handlinger, der holder en eller flere børn udenfor fællesskabet, bevidst eller ubevidst. Mobning opstår typisk i fællesskaber som mangler noget positivt at samles om, og foregår ved forskellige typer handlinger, der markerer hvem, der holdes udenfor.

Mobning udspringer af utrygge kulturer, der opstår i sociale sammenhænge, man ikke kan trække sig fra.

Figuren skitserer overgangen fra almindelige hverdagssituationer (den yderste cirkel), over mobbelignende situationer (den midterste cirkel) til decideret mobning (den inderste cirkel). Reglerne gælder allerede inden børnenes samspil har bevæget sig ind i den midterste ring.

For at forebygge modning, er det vigtigt at:

At alle er helt klar over, at mobning blandt børn ikke er tilladt under nogen omstændigheder.

At alle som arbejder eller kommer på Bislev skole, børnehave og vuggestue – lærere, pædagoger, børn, ledelse, forældre, servicemedarbejdere – skal involveres i at holde øje med mobning og overlevere til rette team.

At alle forstår og udnytter den positive rolle, som man kan spille ved at opmuntre til omsorg og en ansvarsbevidst holdning til andre mennesker. Forældre og ansatte skal som omsorgsgivere være meget bevidste om tilgang og håndtering af mistrivsel og mobning.

At der afholdes forældremøder, hvor der orienteres om klassens sociale miljø.

At der afholdes skole/hjemsamtaler, hvor der orienteres om det enkelte barns daglige trivsel.

At der udføres et socialt arbejde i elevgruppen – kontaktpersoner og øvrigt personale kan eksempelvis arbejde med udarbejdelse af klasseaftaler/sociale spilleregler m.m.

At alle relevante parter inddrages efter behov i det sociale arbejde i elevgruppen – det være sig i det daglige, ved sociale arrangementer, møder m.m.

Elever fra 2. klasse til og med 6. klasse undervises i materialet ”Dit liv på nettet” udarbejdet af Center for Digital Pædagogik. Vi beskæftiger os med digital dannelse og bevidstgørelse i brugen af sociale medier på alle årgange. Dette er ligeledes for at forebygge at digital mobning opstår.

På mellemtrinnets forældremøder vil der være et oplæg omkring ”Dit liv på nettet” med henblik på at skabe forståelse og indsigt i de udfordringer, der kan forekomme på de sociale medier.

Årligt afholdes trivselskonferencer for den enkelte klasse, hvor bl.a. den årlige trivselsmåling inddrages som en del af det forebyggende arbejde i forbindelse med mobning.

Hvordan handler vi ved mobning

Hvis man som elev, forældre, ansat eller andet overværer mobning på skolen, gå da til rette vedkommende – lærer eller pædagog (teamet).

Teamet afdækker omfang og kontekst.

Nærmeste leder/inklusionsvejleder/trivselsperson orienteres af læreren/pædagogen, hvis der er tale om mobning.

Forældrene inddrages og har et medansvar i forbindelse med løsning af problemstillingen. Dette kan være såvel forældre til offer, mobber eller den samlede forældregruppe på klasen/årgangen.

Der udarbejdes en handleplan indenfor 10 arbejdsdage, fra der er modtaget oplysninger om problemet. Af handleplanen vil det også fremgå, hvad der er gjort af tiltag de 10 arbejdsdage op til handleplanens færdiggørelse. Alle relevante parter inddrages i arbejdet omkring dette, det kan være lærere, pædagoger, forældre etc. Under udarbejdelse af handleplanen igangsættes midlertidige foranstaltninger samt planlagte handlinger. Det kan f.eks. være samtaler med skolens inklusionsvejleder/trivselsperson, tæt dialog mellem skole og hjem etc. Der vil altid være en fast kontaktperson, der i denne fase er bindeled – dels mellem de forskellige aktører på skolen men også mellem skole og hjem.

I tilfælde af den enkelte sag er hævet til et højere konfliktniveau og hvor ovenstående punkter synes udtømt, er det skolens ledelse, der i samarbejde med skolens inklusionsvejleder/trivselsperson, vurderer hvorvidt ekstern rådgivning fra PPR (pædagogisk, psykologisk rådgivning) bør inddrages.

Alle parter er forpligtet på at samarbejde om afskaffelse af mobning.