Den åbne skole, Børnehave og Vuggestue

Den åbne Skole, Børnehave og Vuggestue

Det følgende dokument skitserer Bislev Skole, Børnehave og Vuggestues princip for

“Den åbne Skole, Børnehave og Vuggestue”, hvilket beskriver samarbejdet med virksomheder, foreninger o.l.

Se de formelle rammer for princippet sidst i dokumentet

Formål

Den åbne Skole, Børnehave og Vuggestue skal gennem samarbejde med det omgivende samfund skabe mulighed for andre typer af læringsprocesser, og bidrage til børnenes faglige, sociale og personlige mål. Derved styrkes den lokale sammenhængskraft og introducerer eleverne til fritids- og fremtidsmuligheder.

Den åbne Skole, Børnehave og Vuggestue skal også bidrage til en varieret og differentieret undervisning, så den imødekommer de overordnede mål for undervisningen og udfordrer den enkelte elevs faglige niveau.

Når børnene møder virkeligheden uden for institutionen i form af andre læringsrum og andre aktører i undervisningen, er der god mulighed for, at børnene får et større fagligt udbytte, og at børnenes trivsel og alsidige udvikling forbedres.

Det er ikke aktiviteterne, der skal være styrende for den åbne Skole, Børnehave og Vuggestue, men det der giver mening for børnenes læring og trivsel.

Det er den enkelte skoles leder/DUS-fællesleder, der beslutter, hvordan samarbejdet i praksis skal tilrettelægges i fællesskab med lærere og pædagoger.

Aktiviteter i den åbne Skole, Børnehave og Vuggestue

Børnehave og Vuggestue

For at åbne børnehaven og vuggestuen ud mod det omkringliggende samfund, tager vi når det er muligt på virksomhedsbesøg.

Det nærliggende mejeri

Bondegårde

Forældrenes arbejdspladser m.m.

Arrangementer i kirken

Går i biografen

Tager på ture med Fræsbussen

Afholder besøgsdage for bedsteforældrene m.m.

Skole og DUS

Vi samarbejder med de lokale klubber og foreninger i Bislev. Det kan f.eks. være:

Seniorklubben og bedsteforældre deltager i den årlige æbledag med indskolingen.

Vi har et samarbejde med Bislev Menighedsråd samt Bislev Samråd.

Vi vil gerne være med til viderebringe traditioner til børnene. Derfor øver lærer/ pædagoger sammen med børnene Luciaoptog som vises i skirken / aktivitetshuset.

I forbindelse med fordybelsesdage og understøttende undervisning tager skolen på ture ud af huset. Eleverne har bl.a. besøgt Bislev Mejeri, Beredskabscenteret i Nibe, Landbrugsskolen i Lundbæk, Halkær Mølle.  Vi har været på bondegårdsbesøg hos lokale landmænd.

For at understøtte motion og bevægelse har eleverne deltaget i idrætsaktiviteter hos Aalborg gymnastikskole og hos Aars Brydeklub.

Gennem de årlige ture til Nibe Biograf og Aalborg Teater samt Nordkraft, understøttes elevernes indsigt i den kulturelle verden.

Aalborg Skoletjeneste og Aalborg kommune bl.a. Aalborg i rødt.

Bislev Skole benytter sig ofte af muligheden for, at invitere undervisere/aktører fra de mange forskellige tilbud fra Aalborg Kommune. Vi har bl.a. haft besøg af:

Gæstelærere/ kunstnere fra Kunsten.

Musikere fra Symfonien.

Undervisere fra Playtool.

Skralde-eksperterne

De formelle rammer

Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som understøttes af kommunens mål og rammer samt Folkeskoleloven. Sidst nævnte angiver i 3 stk. 4, at skolerne indgår i samarbejde, herunder i form af partnerskaber, med lokalsamfundets kultur-, folkeoplysnings-, idræts- og foreningsliv og kunst- og kulturskoler, der kan bidrage til opfyldelsen af folkeskolens formål og mål for folkeskolens fag og obligatoriske emner.

Revideret maj 2021