Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Meddelelsesbogen

Princip for meddelelsesbogen

Formål

Meddelelsesbogen skal understøtte dialogen mellem skole og hjem om elevens faglige og alsidige udvikling og den efterfølgende opfølgning på dialogen.

Meddelelsesbogen skal sikre, at både elev, forældre og skole ved, hvad der er de væsentligste fokuspunkter og heraf følgende indsatser i elevens faglige og alsidige udvikling.

Meddelelsesbogen supplerer den øvrige dialog mellem elev, forældre og skole via Aula, skole-hjem-samtaler, elevsamtaler, forældremøder mv.

Mål

Meddelelsesbogen skal understøtte elevens oplevelse af mestring og bidrage til, at eleven får øje på egne styrker og potentialer.

Rammer for meddelelsesbogen

Meddelelsesbogen er digital og tilgås i Aula.

Meddelelsesbogen er til enhver tid tilgængelig for forældre og elev.

Elev og forældre kan skrive kommentarer til fokuspunkter.

Opdateres 2 x årligt i forbindelse med skole-/hjemsamtalerne.

Meddelelsesbogens fokuspunkter

Der er mulighed for at lave op til 3 fokuspunkter pr. elev.

Meddelelsesbogens fokuspunkter er formuleret med afsæt i, hvordan skolen kan understøtte elevens faglige udvikling og trivsel.

Fokuspunkter kan være såvel individuelle som fælles for en klasse eller en årgang.

Fokuspunkter kan også være rettet mod det pædagogiske personale.

Et fokuspunkt i meddelelsesbogen indeholder i udgangspunktet:

  • Beskrivelse af fokuspunkt.

  • Beskrivelse af skolens indsats i forhold til fokuspunktet og af eventuelt indgåede aftaler.

  • Beskrivelse af, hvordan forældrene kan støtte elevens og skolens arbejde med fokuspunktet.

  • En tidshorisont for arbejdet med fokuspunktet.

I skolens forståelse af elever med udfordringer indgår både generelle udfordringer som følge af fx særlige behov og mere periodiske udfordringer, fx mistrivsel eller kriser. Fokuspunkter i den forbindelse er primært være rettet mod, hvordan undervisningsmiljøet og tilrettelæggelsen af undervisningen kan understøtte elevernes aktuelle behov.

Skolens ansvar 

Fokuspunkter formuleres i et anerkendende sprog, hvor der er fokus på elevens ressourcer.

Skolen inddrager både elevens og forældrenes perspektiver i valg af fokuspunkter og beskrivelse af potentialer, indsatser og opfølgning.

Foruden fokuspunkter for de enkelte elever formulerer skolen også fokuspunkter for klassefællesskabet og tiltag for hele klassen.

Skolen er opmærksom på, om der er noget i undervisningsmiljøet, der udfordrer eleven generelt eller periodisk, eller om eleven mistrives, og formulerer i den forbindelse fokuspunkter i samarbejde med elev og forældre.

Ved ethvert fokuspunkt må det så vidt muligt beskrives, hvordan skole og forældre kan støtte eleven, og hvordan skolen følger op.

Meddelelsesbogen opdateres løbende, når fokuspunkter ændrer sig.

Faglærerne er ansvarlige for dansk og matematik.

Kontaktlæreren er ansvarlig for den alsidige udvikling.

Forældrenes ansvar

Forældrene bidrager i dialog med skolen til valg af fokuspunkter og med perspektiver på de valgte fokuspunkter.

Forældrene bestræber sig på at orientere skolen tidligt, hvis deres barn oplever udfordringer i skolen.