Samarbejdsaftale mellem Skole, DUS, børnehave og vuggestue

Denne samarbejdsaftale er baseret på ”Mål og principper for den gode overgang i Aalborg Kommune”, herunder værdierne:

Helhed og sammenhæng: Det er forældrene, der følger barnet gennem hele livet, derfor er det forældrenes ansvar at skabe tryghed, helhed og sammenhæng i samarbejde med skole og daginstitution.

Fællesskaber: Børnenes sociale og faglige læring sker i fællesskaber, derfor er det en professionel opgave at sikre barnets deltagelse i de fællesskaber, det er en del af.

Professionalisme: Det er de professionelles ansvar i samarbejde med forældrene at skabe rammer, der sikrer, at overgangen fra vuggestue til børnehave og derfra til skole kan foregå i en tryg atmosfære.

Dialog: Det er vigtigt, at der foregår en ligeværdig dialog, mellem de professionelle og forældrene.

I Bislev Landsbyordning arbejder vi tæt sammen om at skabe den røde tråd i barnets liv. Dette gøres blandt andet igennem vores værdier ro-tid-nærvær-tryghed-omsorg.

Derfor vil barnet gennem hele sin vuggestue/børnehavetid blive vænnet til at komme på skolen. F.eks. går barnet til gymnastik i gymnastiksalen og leger på skolens legeplads, det giver barnet en tryghed ved skolen, DUS-ordningen og omgivelserne. Når barnet fylder 5 år rykker det op i den såkaldte førskole-gruppe i børnehaven. Når barnet kommer i denne gruppe har han/hun leg og lær en gange om ugen og forløbet er med til at give barnet kendskab til skolelivet.

Prøve vuggestue/børnehave dag

Når barnet går i vuggestuen vil det i den sidste tid op til børnehavestart komme ud og være i børnehaven en hel dag om ugen for at gøre overgangen mere tryg.

Derudover bliver alle kommende vuggestue og børnehavebørn tilbud at komme på besøg inden opstart og derved også finde ud af den bedste løsning for det enkelte barn ang. indkøring.

Skolepraktik

Barnet starter i skolepraktik i tiden op til skolestart. Praktikken foregår på den måde, at barnet sammen med sin gruppe og en pædagog er på besøg i børnehaveklassen en gang om ugen i ca. en time. Nogle dage forud for den rigtige skolestart følger gruppen børnehaveklassen en hel skoledag.

Formålet er gøre barnet bekendt med, hvordan det er at gå i børnehaveklasse og gøre barnet tryg ved skole og børnehaveklasselæreren. Ligeledes er det en fordel for børnehaveklasselæren at have kendskab til barnet inden skolestart.

Alle kommende skolestarts børn for et tilbud om at komme i ”mini DUS” dagen før skolestart. Dette er for at give børnene mulighed for at se hinanden an i fred og ro, mens de store skolebørn lander efter sommerferien.

Trekantsamtaler

Forud for skolestarten tilbydes forældrene en samtale med børnehaveklasselærer og kontaktpædagogen fra børnehaven. Samtalen finder sted i børnehaven og samtalen tager udgangspunkt i en folder med nogle overvejelsespunkter, folderen udleveres til forældrene ved indkaldelsen.

En gang om året afholdes der en informationsaften for forældre til den kommende skolestart.

Formålet er:

At starte et trygt samarbejde op gennem åben og ærlig dialog

At klæde skole og DUS på til at modtage barnet

At vi sammen kan hjælpe barnet til at blive skoleparat

At bygge bro mellem familie, børnehave, skole og DUS